Här kommer ett inlägg om trovärdighet och karaktären Emma. Ett tips är att åtminstone läsa sista stycket (funderingarna). Allt gott! / Sofia Callerud NV3b
Madame Bovary är en mycket trovärdig bok, såväl relationerna som karaktärerna är beskrivna med stor noggrannhet och det förvånar mig inte att det tog Flaubert nästan fem år att skriva ner alla detaljer. Tillexempel i de första kapitlen där vi får all nödvändig info för att förstå Charles karaktär, allt från hans första skoldag till föräldrarnas kärlek. Madame Bovary har kallats för den första naturalistiska romanen och boken är skriven på ett sätt som är mycket typiskt för naturalismen. Jag tycker att litteraturepoken som boken är skriven i är till stor hjälp när man ska fundera kring och förstå bokens sammanhang, relationer och trovärdighet.
Under naturalismen ansåg man att författaren skulle gå till väga på samma sätt som naturvetenskapsmannen; Skildringen och gestaltningen skulle skrivas värderingsfri, saklig och på ett strängt objektivt sätt. Man skulle registrera verkligheten och förklara människan som den biologiska individ som hon är. Med detta följde att de naturalistiska författarna inte tvekade att återge sådant som var groteskt, chockerande eller motbjudande. De skrev om tabubelagda problem, sociala missförhållanden och samhällets skuggsida. Ofta var romanerna väldigt brutala och osminkade. På detta sätt är boken Madame Bovary skriven! Flaubert har totalt rannsaka hela den värld som paret Bovary lever i. Pedantisk och neutralt framställer han karaktärerna, vilket får mig att inte tvivla en sekund på deras trovärdighet. Här kommer min beskrivning och mina tankar kring Emma.
Emma är en ung kvinna som är dotter till en bonde. Hon har fått en mycket god uppfostran och undervisats på ett nunnekloster, följaktligen kan hon både dansa, teckna, brodera och spela en aning piano. Vi får möta henne för första gången på sin fars gård där hon lever ett ganska simpelt liv. Först upplevs hon som en blyg kvinna men allteftersom förstår man att hon egentligen känner sig desillusionerad. På landet har hon inte många möjligheter till förströelser och ”Hon var trött på lugna och platta landskap och längtade efter en vild natur”. Redan en av de första gångerna som Emma träffar Charles, när han är där på ett läkarbesök så säger hon att: ”Hon gärna skulle vilja bo i staden, åtminstone om vintern, men kanske om somrarna också, för de långa dagarna blev så tråkiga hur vackert det än kunde vara på landet – och rösten var klar eller vass eller plötsligt beslöjad av längtan.”
Charles faller direkt för Emma och hon tackar ja till hans frieri. Hon hade drömt om ett midnattsbröllop i fackelsken men gästerna bjöds till ett vanligt bröllop. Emma hade innan hon gift sig trott att hon var förälskad men inte ens när paret flyttat in i sitt hus i Tostes och har smekmånad vill kärleken blossa upp och Emma blir besviken över att lyckan inte vill infinna sig. I klostret tilltalades Emma av allt som ingav sinnesrörelse. Hon lyssnade andaktsfullt till att som hade med kärlek, älskare, spänning, dyra eder, tårar och kyssar att göra. Inte konstigt att hennes nya liv och det lugn som hon nu levde i inte hänförde henne. Till en början sköter Emma hemmet fint och försöker att få gnistorna att tändas, men hon känner sig oberörd och inte ett dyft förälskad. Istället drömmer hon sig bort, som på klostret och längtar efter att anförtro sina drömmar åt någon. När hennes drömmar inte tillfredställer henne eller när hennes verklighet känns för långtråkig, så blir hon irriterad på Charles. Hon förbannar honom och behandlar honom med likgiltighet, för att sedan, i vissa perioder täcka upp sin olycka med att vara riktigt älskvärd. Emma är en väldigt känslostyrd människa och en av hennes kriser leder till att paret flyttar till Yonville.
Emma är en drömmare och hon är ett praktexempel på en människa som aldrig nöjer sig med det hon har. De stilla åren på klostret och gården har gjort henne till en riktig romantiker och hennes tankar är alltid längtansfulla och fyllda med åtrå och lidelser. Gång på gång får vi läsa om händelser, föremål och känslor som hon griper tag i, i tron på att den fullfjädrande lyckan ska finnas någon annanstans. Vistelsen på slottet är ett exempel som hon länge håller fast i. Jag känner ibland igen mig i Emma; har man väl börjat drömma så är det svårt att ta sig ur det. Jag förstår att hennes någorlunda tråkiga liv har lämnat mycket övrigt att önska, men hennes önskningar är orealistiska och för det mesta blir jag irriterad över hur naiv och drömsk hon är. Om hon bara kunde ta sig i kragen och visa lite tacksamhet gentemot livet! Hon har en farlig livsstil och redan från början anar man att det inte kan sluta gott. Visst kan man tycka synd om flickstackarn som fått en så snedvriden bild av tillvaron och drömmer om ideal som inte finns, men personligen tycker jag att hon mest har sig själv att skylla. Vad tror ni?
Jag håller med om att Emma har en liten snedvriden bild av tillvaron, men jag kan även till viss del förstå henne. Hon har en längtan av att få spänning och kärlek i sitt liv, jag tycker inte detta är för mycket begärt.
SvaraRaderaEmma har dock gjort sina val som har lett henne till den situation hon befinner sig i. Därför tycker jag, som du skrev, att hon ska ta sig i kragen acceptera situationen och göra det bästa av det. Alternativ två, ur min synvikel, är att hon gör någonting åt det hela. Till exempel att rymma med Léon eller göra sig lycklig på annat vis istället för att gå runt och tycka synd om sig själv. Sedan tycker jag att Charles självsäkerhet över fruns kärlek till honom kan diskuteras både en och två gånger..
//Emilia vp3b
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaHåller med er båda. Med mina egna åsikter på det hela skulle jag också vilja tillägga att karaktärsdragen hos Emma och det liv hon lever är något man än i dag kan se, inte minst hos alla dessa Hollywood-fruar, Newborn celebrities och kändis-wannabe´s. Någon som sett The Hills? Kollat kändisintervjuer? Läst tidningar med ”kändisnytt”? Det är för mig absurda ”livsstilar”, och i boken Madame Bovary sker just en hel del absurda saker som, utan att egentligen skönmålas, skrivs ner på ett detaljerat och nästan filmdramatiserat sätt.
SvaraRaderaDet är svårt att undgå att bli fascinerad över hur denna bok är så historiskt skildrad samtidigt som den är väldigt nutida i sitt sammanhang. Genren som boken representerar känns för en nutida, ung tjej som ett väldigt realistiskt reportage. Med bara lite ändringar här och där i miljöskildringarna tycker jag att Mme Bovary lika gärna hade kunnat handla om nutiden. Kanske är vi unga kvinnor väldigt mycket romantiska drömmare (ja – varför har t.ex. Austin blivit så nypopulär igen?) som allra helst vill bli en Hollywoodfru..?
/Rebecca Sonesson TE3A
Bra sagt Emilia, det kan verkligen diskuteras, hur blind får man vara? Nu verkar han börja förstå hennes olycka lite, det är sannerligen på tiden!!
SvaraRaderaIntressant sagt av dig också Rebecca! Ibland när jag läser boken så glömmer jag att den utspelar sig på 1800-talet. Aktuella karaktärsdrag och nutida i sitt sammanhang, verkligen!
/Sofia Callerud NV3b
Av vad jag hittills har läst blir jag lite irriterad på Emma och på sättet hon ser på sitt liv. Som Sofia sa så tycker jag verkligen att hon borde "ta sig i kragen" och ta livet för vad det är. Inte förvänta sig att leva ett storslaget liv som om hon hade gift sig med en greve och inte en läkare. Dessa höga förväntningar håller inte riktigt i den situation hon befinner sig i. Hon kan inte bara tro att lyckan bara ska komma och omfamna henne medan hon står och passivt tittar ut genom sitt fönster.
SvaraRaderaDen livsuppfattningen hon har fått genom att läsa alla dessa romaner får henne att likna en nyare, kvinnlig och kanske lite mentalt stabilare version av don Quijote, och ni vet väl hur dåligt det gick för honom…
/Alexander Anderson Nv3a